DÜNYADA ve ÜLKEMİZDE
GERİATRİ ve GERONTOLOJİ HEMŞİRELİĞİ
Hemşirelik
insanın yaşadığı her yerde, bütün insanlara sağlığın sürdürülmesi,
geliştirilmesi, hastalıktan korunma, kendine bakımda yetersizlik halinde
nedenini belirlemeye yönelik tanı koyma, yardımın derecesini ve nasıl
yapılacağını belirleyerek ve uygulayarak bireyin kendine yeter hale gelmesini
sağlamaya yönelik bir fonksiyon olarak tanımlanmaktadır.
Hemşirelik alanında eğitim programları toplumun değişen sağlık sorunlarına göre
yeniden düzenlenmekte ve yaşlanan nüfusun gereksinimlerinin en iyi şekilde
karşılanmasına yönelik değişimler yapılmaktadır. Bu yaklaşımla gerontoloji ve
geriatri hemşirelik alanları gündeme gelmiştir.
Geriatri ve
gerontoloji hemşireliği; yaşlıların özgün gereksinimlerini anlamayı,
değerlendirmeyi, geriatrik bakım ve rehabilitasyonu planlamada, uygulamada
bilgi ve beceri ile yürütülen bakım etkinliklerini kapsar. Bu bakımın herhangi
bir patolojik sürecin çözümlenmesine yönelik uygulamaları da içermesi gerekir.
Ayrıca, bakım etkinliklerinin yaşlının bakımından sorumlu aile üyeleri gibi
profesyonel olmayan bakım verenlerin gereksinim ve isteklerini de kapsaması çok
önemlidir.
Dünya
üzerinde yaşlanma oranının hızlı olduğu ve mezuniyet öncesi, sonrası
eğitimlerinde geriatri eğitimine önem verilen Avrupa ülkelerinde geriatrik tıp
eğitimleri yürütülmektedir. Geriatrik tıp eğitimi 1940’lı yılların sonunda
İngiltere’de başlamıştır. Geriatrik tıp Avrupa Birliği ülkelerinde yaşlı
bireyin sağlıkla ilgili sorunlarına yönelik özel alan olarak tanımlanmakta ve
Danimarka, Finlandiya, İrlanda, İtalya, Hollanda, İspanya, İsveç, İsviçre ve
İngiltere’de özel dal kabul edilmektedir. Avrupa Birliği ülkelerinde geriatri
alanında “The European Masters in Gerontology (EUMAG)” ve “European
Union Geriatric Medicine Society (EUGMS)” hemşireler ve diğer sağlık ekibi üyeleri
için uluslararası düzeyde toplantı, eğitim ve kongre yaparak etkileşimi ve
işbirliğini sağlamaktadır .
Avrupa
ülkelerinden Hollanda’da temel hemşirelik eğitimi üzerine klinik geriatri
hemşireliği eğitimi programı bulunmaktadır. Almanya’da da özel dal hemşireliği
alanları arasında geriatri hemşireliği yer almaktadır.
Geriatrik
tıp eğitiminin ilk başladığı İngiltere’de geriatri hemşireliği eğitimi Erişkin
Hemşiresi (Adult Nurse) eğitimi içinde ya da temel eğitim üzerine yaşlı bireyin
bakımına ilişkin seçmeli dersler olarak yer almaktadır. Yine İngiltere’de
geriatrik bireyin değerlendirmesi, yaşlanan vücut sistemleri, yaşlı bireyin
vücut sistemlerinin bakımı gibi konuları içeren 2 yıllık bir sertifika programı
yürütülmektedir.
ABD’deki
geriatri hemşireliği ve eğitimine baktığımızda Avrupa ülkelerine benzer olduğu
görülmektedir. ABD’de geriatri alanında sertifika alan hemşireler genel
hemşirelerin %1’ini oluşturmaktadır. Lisans düzeyinde eğitim veren okulların
dörtte birinden daha azında geriatrik içeriğin %14’ünde yaşlı bireyin bakımı
ile ilgili derslerin yer aldığı görülmektedir. ABD’de yapılan bir çalışmaya
göre master derecesi alan hemşirelerin yalnızca %3’ü geriatri hemşireliği
derecesine sahiptir. ABD’de lisans eğitimi veren okulların yarısında
geriatri/gerontoloji dersleri ayrı ders olarak, diğer yarısında ise entegre
olarak verilmektedir. Yine ABD’de geriatrik hemşirelik ile ilgili eğitim veren
63 program bulunmaktadır. Ancak bu programların çoğu yaşlı bireyin bakımına
özel olarak odaklanamamakta, geriatri aile hemşireliği ve erişkin hemşireliği
alanında ele alınmaktadır.
Amerika Tıp
Enstitüsü 1978 yılında, artan yaşlı bireylerin sorunlarına yönelik olarak 4
rapor yayınlamıştır. Bu raporlarda;
1.
Geriatrinin özel akademik bir disiplin olması,
2. Geriatri
alanında akademik eğitim için Mükemmellik Merkezlerinin (Centers of Excellence)
kurulması,
3. Yaşlanma
ile ilgili araştırmalar yapılması,
4.
Doktorların geriatri alanında eğitim alabilmeleri için öncelikler
açıklanmaktadır.
Geriatri
eğitimi ile ilgili bu raporlarda belirtilen isteklere yanıt 1983 yılında “John
A. Hartford Foundation (JAHF)”in geriatri eğitim programlarına verdiği destek
ile gelmiştir. JAHF 2002 yılı ortalarına kadar 222 fakülteyi destekleyerek
geriatri fakültelerini geliştirme, güçlendirme ve cazip hale getirme
konularında başarı sağlamıştır .
Ülkemizde
geriatri hemşireliği ile ilgili özel master alanı ve sertifika programları
henüz bulunmazken lisans ve lisansüstü eğitimde yaşlılık ile ilgili konular ele
alınmaktadır. Lisans eğitiminde yaşlılık ile ilgili eğitim en fazla 16 saat, en
az 2 saat olarak yer almaktadır. Minimum olarak ise diğer üniversitelerde 2
saat yer verilmektedir. Mezuniyet sonrası eğitimde ise geriatri hemşireliği
dersleri iç hastalıkları hemşireliği master ve doktora programlarında yer
almaktadır.
YAŞLI
BAKIMINDA GERİATRİ HEMŞİRESİNİN GÖREV ve SORUMLULUK ALANLARI
Yaşlı
sağlığına ilişkin hemşirenin fonksiyonları genel olarak;
• Yaşlı
birey ve bakım verenlerin eğitimini yapmak,
• Yaşlı
birey ve bakım verenlere danışmanlık yapmak,
• Sağlığı
korumak ve fiziksel değerlendirme yapmak,
• Öz bakım
ve kişisel hijyeni öğretmek,
• Ev
ziyaretleri yapmak,
• Kazaya
neden olacak durumları değerlendirmek ve gerekli önlemleri almak,
• Yaşlı
bireyin kapasitesini artırmak,
• Akut
sağlık sorunları, kronik hastalıkların değerlendirmesini yapmak, hemşirelik
tanılarına yönelik girişimleri uygulamak başlıkları altında toplanabilir.
Yaşlı birey
ile çalışan hemşirenin;
1. Yaşlı
bireyin karar verme yetisine sahip olduğunu bilmesi ve kendi kararlarına
katılmasını sağlaması,
2. Yaşlı
birey ve ailesi ile bakıma katılmasını kolaylaştıracak profesyonel ilişki
kurması,
3. Yaşlı
bireye bakım sunarken bireyin kendisinin, ailesinin, diğer bakım verenlerinin
katılımını sağlaması ve güncel geriatri bakım standartlarını kullanması,
4.
Fizyolojik, duygusal, sosyal, kültürel, psikososyal, ekonomik ve spiritüel
fonksiyonlarda yaşlı bireyde yaşa bağlı değişimlerin farkında olması,
5. Bakımı
planlama, uygulama, değerlendirme amacıyla yaşlı bireyin sağlık durumu ve
fonksiyonel yeterliliği konusunda veri toplaması,
6.
İnterdisipliner ekip üyeleri ile işbirliği halinde çalışması,
7. Birey
merkezli, insani ve empatik yaklaşım ile vereceği etik kararlarda hasta, ailesi
ve sağlık personelinin katılımını sağlaması,
8. Yaşlı
birey ve ailesinin savunucusu olması,
9. Yaşlı
bireyin sağlık ve fonksiyonel performansının korunması, sürdürülmesi,
geliştirilmesi ve kazanılması, konforunun sağlanması, bağımsızlığının
desteklenmesi, saygınlığının korunması konularında yaşlı birey ve ailesinin
bilgilendirilmesi,
10. Yaşlı
bireyi gereksinim olduğunda diğer sağlık profesyonellerine ve toplum sağlığı
merkezlerine yönlendirmesi,
11. Yaşlı
bireyi etkileyen kronik, akut fiziksel ve mental hastalık süreçlerini
tanımlaması,
12.
Gerontoloji, geriatri alanında var olan bilgiyi hemşirelik uygulamalarında ve
bakımda kullanması,
13. Yaşlı
bireyin otonomi ve haklarını gözetmesi ve kararlarına saygı göstermesi,
14. Yaşlı
bireye ölüm sürecinde huzurlu ölümü sağlayacak bakımı vermesi ve palyatif
bakımı kolaylaştırması,
15. Yaşlı
bireyin eşi ve aile üyelerinin birbirini karşılıklı benimsemesi, rahat, umutlu
ve güçlü olmalarını sağlaması,
16. Ulusal
düzeyde profesyonel kuruluşlar ve sertifika programları ile profesyonel
gelişimini sürdürmesi,
17. Yaşlı
bireyin bakımı ve yaşam kalitesini artırmak için standartları kullanması ve
diğer sağlık profesyonelleri ile işbirliği yapmasıdır
Amerikan
Hemşireler Birliğinin 1973 yılında oluşturduğu, 2001 yılında revize ettiği
gerontoloji hemşireliği standartlarına göre geriatri ve gerontoloji hemşiresi;
• Yaşlı
bireyi değerlendirir, veri toplar (veri toplama),
• Veriler
doğrultusunda hemşirelik tanısı koyar (hemşirelik tanısı),
• Yaşlı
bireyin özel hedeflere ulaşıp ulaşmadığını değerlendirir (hedef/beklenen
sonuç),
• Hedefe
ulaşmaya yönelik hemşirelik uygulamalarını içeren plan yapar (planlama),
• Plan
doğrultusunda hemşirelik uygulamalarını gerçekleştirir (uygulama),
• Yaşlı
bireyin gelişimini izler (değerlendirme).
Geriatri
hemşiresi çalışmalarında yaşlıya sunulan hemşirelik hizmetlerinin örgütlenmesi,
var olan bilgi ve araştırmaları kullanma ve geliştirme, disiplinler arası
işbirliği, araştırma, etik ve mesleki gelişim konularına odaklanır.
1. Yaşlı
Bireyin Değerlendirilmesi-Veri Toplama
Yaşlı
bireye bütüncül bakım verebilmek için sistematik değerlendirme yapmak gereklidir.
Hemşire aile ile birlikte yaşlı bireyin sorunları ve öncelikleri, fonksiyonel
durumu, sağlık bakım gereksinimleri, çevresi, çevresi ile etkileşimi ve bakımda
hedef/hedefleri değerlendirir.
Değerlendirmede
Lawton ve Brody tarafından geliştirilen Enstrümental Günlük Aktivite Skalası,
Katz tarafından geliştirilen Günlük Yaşam Aktivitelerinde Bağımsızlık İndeksi,
Maslow’un Temel İnsan Gereksinimleri Piramidi, Mini Mental Test, Geriatrik
Depresyon Ölçeği, Mobilite İndeksi, Pittsburg Uyku Kalitesi İndeksi, Tinetti
Yürüme ve Denge Testi, Mini Nütrisyonel Test, İnkontinans Değerlendirmesi, ağrı
değerlendirmesi, görme, işitme, aşılanma durumu, ihmal ve istismara ilişkin
formlar kullanılabilmektedir.
Ayrıca yaşlı bireyin değerlendirilmesinde Gordon tarafından geliştirilen (1994)
“Fonksiyonel Sağlık Modeli” formu kullanılabilir. Fonksiyonel sağlık modeli
yaşlı birey için özel olarak geliştirilmemekle birlikte yaşlı bireyin
fonksiyonelliğini ve çevresi ile etkileşimini değerlendirmeye olanak sağlayan
11 madde içermektedir. Yaşlı bireyin değerlendirmesinde fonksiyonelliği
tanımlamak öncelikli hedeftir, çünkü yaşlı bireyin kendi sağlığını algılaması,
yaşam tarzı ve aktiviteleri, günlük yaşam gereksinimleri, var olan destek
sistemleri ve fonksiyonel yetenekleri hakkında bilgi verir. Gordon’un fonksiyonel
sağlık modeli;
1. Sağlık Algılaması-Sağlık
Yönetimi
2.
Beslenme-Metabolik Durum
3. Boşaltım
4.
Aktivite-Egzersiz Durumu
5.
Uyku-Dinlenme
6.
Bilişsel-Algılama Durumu
7. Kendini
Algılama-Kendilik Algısı
8. Rol ve
İlişkiler
9.
Cinsellik-Fertilite
10. Stresle
Başetme Durumu
11.
Değerler ve İnançlar başlıklarını içermektedir.
Yaşlı
bireyin değerlendirilmesinde Gordon’un modelinin yanı sıra çeşitli yaklaşımlar
da kullanılabilmektedir. Tüm değerlendirme yaklaşımları;
• Sağlık
öyküsü,
• Tıbbi
tedavi öyküsü,
•
Sistemlere ilişkin fonksiyonel durumu ve kayıpları,
• Günlük
yaşam aktivitelerini yerine getirme düzeyi/ yeterliliği,
• Fiziksel
kapasitesi,
• Hareket
kapasitesi,
• Bilişsel
ve mental durumu,
• Sosyal
durumu,
•
Psikolojik durumu başlıklarını içermelidir.
2.
Tanılama ve Hedef Belirleme
Yaşlı
bireyin değerlendirilmesi ve verilerin toplanması ile yaşlı birey ve bakım
verenin var olan ve olası problemleri, bireyin sağlık ve yaşam hedefleri
belirlenir. Veriler sistematik olarak değerlendirilerek hemşirelik tanısı
konur. Hemşirelik tanısı hemşirenin hedefe ulaşmak için yapacağı hemşirelik
uygulamalarına temel oluşturmaktadır.
Geriatri
hemşiresi sıklıkla aşağıda yer alan hemşirelik tanılarını kullanır ;
• Beden
Gereksiniminden Fazla/Az Beslenme
• Yutma
Bozukluğu
• İdrar
Yapmada Değişiklik
•
Konstipasyon
• Bireysel
Bakımda Yetersizlik
• Aktivite
İntoleransı
• Kendini
Beslemede Eksiklik
• Yürümenin
Bozulması
• Gaz
Değişiminde Bozukluk
• Evdeki
Sorumluluklarını Sürdürme ve Yürütmede Bozukluk
• Boş
Vakitlerini Değerlendirmede Yetersizlik
• Tuvalet
Sonrası Bakımda Yetersizlik
•
Uykusuzluk
• Travma
Riski
•
İnfeksiyon Riski
• Kronik
Ağrı
• Bellekte
Bozulma
•
Akut/Kronik Konfüzyon
• Beden
Bilincinde Bozulma
• Ölüm
Anksiyetesi
• Sosyal
İzolasyon
•
Üstlendiği Rolü Yerine Getirmede Değişiklik
• Sosyal
İlişkilerde Bozulma
• Cinsel
Yaşamda Değişim
• Cinsel
Fonksiyonda Bozukluk
• Bireysel
Başetmede Yetersizlik
3.
Planlama, Uygulama ve Değerlendirme
Yaşlı
bireye sunulan sağlık hizmetinin temel amacı, yaşlı bireyin kendine bakabilmesi
için mevcut kapasitesini en iyi düzeyde kullanmasını sağlamaktır. Bu amaçla
geriatri hemşiresi yaşlı bireyin yaşam kalitesini artırmayı, fonksiyonel
durumunu geliştirmeyi ve iyilik halinin geliştirilmesini hedefleyerek tanılama
sürecinin ardından bakımını planlar ve uygulamalarda bulunur. Uygulama
sonrasında hemşire bakım planı ile yaptığı uygulamalara yaşlı birey ve
ailesinin yanıtını değerlendirir, bakım planını gözden geçirir ve gereksinimler
doğrultusunda yeniden düzenler.
Yaşlı
bireye bakım tanılar doğrultusunda kronik hastalıklar ve hijyenik bakım,
beslenme, eliminasyon, hareket, uyku ve dinlenme, vücut ısısının düzenlenmesi,
giyinme, yardımcı cihazların kullanılması, ilaç kullanımı alanlarında
olmaktadır.
Kronik
hastalıklarda bakım: Yaşlı
bireylerde sık görülen kronik hastalıklar hipertansiyon, kalp hastalıkları,
diyabet, kanser, kronik obstrüktif akciğer hastalığı, kas-iskelet sistemi
hastalıkları, demans-depresyon gibi ruhsal hastalıklar ve görsel, işitsel
sorunlardır.
Yaşlı
bireylerde savunma mekanizmasında zayıflama -deri, akciğer ve sindirim sistemi
gibi giriş bölgelerinde konakçı savunmasınında zayıflama, fizyolojik işlevlerde
azalma- karaciğer kan akışı ve glomerüler filtrasyon hızında azalma, altta yatan
ve eşlik eden farklı hastalıkların bir arada olması çevresel etkenlere karşı
duyarlılığı artırmakta ve başetmeyi güçleştirmektedir. Yaşlıda oluşan bu
değişimler homeostazisin kolaylıkla bozulmasına ve solunum yetmezliği, anemi
gelişmesine neden olmaktadır.
Yaşlı
bireyde sık görülen hipertansiyon, diyabet ve diğer kronik hastalıkların
tanısı, izlemi, tedavisi ve yönetimi, tansiyon ölçümü, diyet ve egzersiz
uygulamaları gibi konularda eğitim, danışmanlık yapılmalıdır.
Yaşlı birey
ve yakınlarına uzun süre yatak istirahatinin pulmoner tromboemboli, venöz
yetmezlik, ödem gibi komplikasyonların belirtileri ve bu komplikasyonları
önleyici uygulamalar konularında eğitim, bakım ve danışmanlık yapılmalıdır.
Yaşlılığa
bağlı olarak enzim aktivitelerinin azalması, reflekslerin yavaşlaması, cevap
zamanının uzaması, nöronlar arası bağlantının zayıflaması, kronik hipoksi,
ilaçlar, hastalıklar sindirim sistemi sorunlarına, hareketlerin yavaşlamasına
ve egzersiz toleransının azalmasına, algılama zayıflığına ve konfüzyona neden
olabilmektedir. Hemşire bu değişiklikleri dikkate alarak yaşlıda beslenme,
hareket, egzersiz ve algılama özelliklerini dikkate alarak eğitim ve bakım
uygulamalarını planlamalıdır.
Postmenopozal
dönem, osteoblast aktivitede bozulma, kemik kütlesinde azalma, omurga
değişiklikleri osteoporoza ve kırıklara neden olmaktadır. Osteoporozun
önlenmesi ve erken tanısında, düşmelerin ve kırıkların önlenmesinde hemşirenin
eğitici ve danışmanlık rollerini kullanması gerekmektedir. Yaşlı bireylerde
ayak sorunları, uygun olmayan ayakkabı, terlik giyme, yürüme ile ilgili gelişen
motor değişimler, algılama değişiklikleri, hipertansiyon, kas zayıflığı,
uykusuzluk, beceriksiz ve yavaş hareketlere ve kazaya neden olmaktadır. Yaşlı
bireyde kazaların önlenmesinde hemşire çevre düzenlemeleri, tansiyonun kontrol
altına alınması, ilaçların yan etkisinin izlenmesi, konfüzyon, duyu ve motor
bozukluklarının tedavisi, uygun giyinme, tutunma barlarının kullanılması,
aydınlatmanın düzenlenmesi gibi önlemlerin alınmasında önemli rollere sahiptir.
Yaşlı
bireyin genel durumunun değerlendirilmesi ve mevcut hastalıkların kontrolü ve
yeni sorunların gelişmesini önlemek için hemşire düzenli sağlık kontrollerinin
önemini yaşlı ve ailesine anlatmalıdır.
Hijyenik
bakım: Yaşlı
bireyde meydana gelen değişiklikler nedeniyle deri bakımı ve genel hijyenik
bakım önemlidir. Deri altı yağ dokusu azaldığı ve deri elastikiyeti kaybolduğu
için dekübit riski fazladır. Deri kuruduğu için haftada 1-2 kez yumuşak sabun
ile banyo önerilir. Banyodan sonra meme, koltuk altı, ayak parmak aralarının
iyice kurulanması mantar infeksiyonlarının önlenmesi için önemlidir. Banyodan
sonra cildin lanolin ya da vazelin ile yağlanması ve masaj yapılması
önerilmektedir.
Yaşlılarda
dolaşım yetersizliği ve diyabet nedeniyle ayak bakımı özellikle önemlidir.
Parmak araları, tırnak kenarları ve ayak tabanı her gün düzenli kızarıklık,
şişme, deri bütünlüğünde bozulma açısından incelenmelidir. İnceleme yaşlı bireyin
görme kayıpları düşünüldüğünde başka biri tarafından da yapılmalıdır. Ayak
bakımında ılık su tercih edilmeli, deterjan gibi maddeler kullanılmamalıdır.
Nasır ve tırnaklar ılık suda bekletilmeli, üzerine vazelin sürülmelidir.
Nasırlar ponza taşı ile ovularak yumuşatılmalı, kesici aletler
kullanılmamalıdır. Tırnaklar yumuşadıktan sonra düz tırnak olarak
kısaltılmalıdır. Yaşlı birey çıplak ayakla dolaşmaması, pamuklu-sıkmayan
çoraplar ve ayağı kavrayan yürüme için uygun ve mümkünse kapalı terlik giymesi
konularında yönlendirilmelidir.
Yaşlı
bireylerde sık görülen infeksiyon hastalıklarından korunma ve hijyen önlemleri,
erken tanı ve belirtilerin izlenmesi önemlidir. Azalan gözyaşı ya da göz pınarı
tıkanıklığı, gözyaşının sürekli dışarıya akması irritasyonlara ve göz
infeksiyonlarına neden olabilir. Kuruluk için yapay gözyaşı, göz pınarı
tıkanıklığı için doktor kontrolü ile uygun tedavi ve gözyaşı drenajı için masaj
önerilebilir.
Yaşlı
bireylerde sıklıkla karşılaşılan eksik, çürük, kırık dişler ağız sağlığını,
kalp-böbrek gibi organların sağlığını etkilemekte ve beslenmeyi bozmaktadır. Bu
nedenle ağız sağlığını korumaya yönelik önlemler, bakım uygulamaları önemlidir.
Yaşlı bireyin ağız temizliği için kalın saplı fırçalar, protezler için
fırça-temizleme tableti ya da solüsyonu kullanılabilir. Yaşlı bireye protez
temizliği, diş hekimi kontrolüne düzenli gidilmesi konusunda eğitim ve
danışmanlık yapılmalıdır.
Beslenme: Yaşlı bireyin beslenmesi
sindirim sisteminde değişim, ağız-diş sağlığında bozulma, hastalıklar,
kullanılan ilaçlar, tat almada değişimler, aktivite düzeyinde değişim gibi
faktörler nedeniyle etkilenmektedir. Yaşlı bireylerin beslenme rejimini
zenginleştirmek, yemek sunumunu çekici hale getirmek, öğünleri sık sık ve azar
azar sunmak, protezlerin ağız yapısına uygun olmasını sağlamak yaşlı bireyin
beslenme düzeyini kontrol altında tutmak için yapılacak bazı hemşirelik
uygulamalarıdır.
Boşaltım: Yaşlı bireylerde görülen
boşaltım problemleri sık tekrarlayan üriner infeksiyonlar, konstipasyon, üriner
ve fekal inkontinanstır.
Kadınlarda
menopoz döneminde östrojen eksikliği sonucu ligamentlerin ve perine bağlarının
gevşemesi ile; erkeklerde de prostat hipertrofisi nedeniyle mesanenin tam
olarak boşalamaması nedeniyle sistit görülme sıklığı ileri yaşlarda
artmaktadır. Koruyucu uygulamalar içinde 2 saatte bir mesanenin boşaltılması,
sakıncası yoksa sıvı alımının artırılması, menopoz öncesi dönemde perineal
kasların güçlendilmesine yönelik Kegel egzersizlerinin yapılması yer
almaktadır.
Lifli
besinleri az tüketme, fiziksel hareket ve peristaltizmde azalma, kullanılan
ilaçlar nedeniyle gelişen konstipasyonu önlemek için sulu ve selülozlu besin
alımının artırılması ve her gün düzenli tuvalet alışkanlığının kazanılması ve
aktivite düzeyinin artırılması önerilmektedir. Konstipasyon için bu
uygulamalara ek olarak gerektiğinde hekim önerisi ile hafif etkili laksatifler
kullanılabilmektedir.
Nörolojik
ve intestinal nedenlerle gelişen inkontinansa yönelik olarak hemşire yaşlı
bireye düzenli tuvalet alışkanlığı kazanması, kasları güçlendirici egzersizler
yapması, yaşam tarzını düzenlemesi ve yeterli hijyenin sağlanması gibi
konularda eğitim ve danışmanlık yapmalıdır.
Hareket: Yaşlı bireyin yorucu olmayacak
düzeyde günlük harekete, düzenli egzersiz programına ve dinlenmeye gereksinimi
vardır. Kronik hastalığı olan yaşlıların yaklaşık yarısında aktivite
sınırlılığı vardır. Yaşlı bireylerin kas koordinasyonunun ve gücünün azalması
hareket kısıtlılığına neden olmakta ve kazalara yol açmaktadır. Yaşlı bireyin
güvenli hareketi için ev içi ve çevre düzenlemeleri yapmak; günlük
aktivitelerini ve işlerini kendisinin yapmasını teşvik etmek, sınırları
dahilinde beden egzersizleri, yürüyüşleri, solunum egzersizleri, duruş ve
postür egzersizleri yapmasını sağlamak önemlidir. Yaşlı bireyin kapasitesine
uygun, yaşamının bir parçası olmasını sağlayacak, zorlamayan, kolay ve zevkle
yapacağı egzersizler önerilmelidir.
Uyku ve
dinlenme: Yaşlı
bireylerin gece sık tuvalete gitmeleri, sinir sisteminde oluşan değişiklikler,
aktivite düzeyinde azalma, vücut ısısında değişim ve mevcut kronik hastalıkları
uyku sorunu yaşamalarına neden olmaktadır. Yaşlı bireyin uyku sorunlarının
azalmasına yönelik olarak gece hafif yemek yemesi, yatmadan önce az sıvı
alması, gündüz uyumaması, ortamın ısı-aydınlanma-gürültü açısından
düzenlenmesi, çay-kahve gibi uyarıcı içecekleri almaması ve uykuya geçişi
kolaylaştıran bireysel uygulamaları tanımlaması ve yapması önerilerinde
bulunulmalıdır. Uyku ve hareket problemleri, kronik hastalıklar nedeniyle yaşlı
bireyde yorgunluk sık rastlanan bir sorundur. Yorgunluğu azaltmak için yaşlı
bireye dengeli beslenme, günlük hareketleri ve işleri planlama, düzenli ve
yeterli uyuma hastalıklara ilişkin tedavi ve bakım önerilerini uygulama gibi
konularda danışmanlık ve eğitim yapılmalıdır.
Vücut
ısısının düzenlenmesi ve giyim: Hipotermiye eğilim ve ısı değişikliğini tolere edememe nedeniyle
yaşlı bireyler kat kat giyinir. Yaşlı bireyin çevre ısısına uygun rahat ve
ısıyı iletmeyen giysiler giyinmesi sağlanmalıdır.
Yardımcı
cihaz kullanımı: Yaşlı
bireyler sıklıkla görme ve işitme duyularında kayıplar ve kalp sorunları
nedeniyle gözlük, işitme cihazı, kalp pili gibi yardımcı cihazlar
kullanmaktadır. Yaşlı birey ve ailesine yardımcı cihazların kullanımı, bakımı,
temizliği ve kontrolü konusunda eğitim yapılmalıdır .
İlaç
kullanımı: Yaşlı
bireyin ilaçlarını doğru ve düzenli kullanması, beklenen etkilerin ve
istenmeyen etkilerin izlenmesi, yaşlı birey, aile ve sağlık personeli ile
işbirliği sağlanması geriatri hemşiresinin sorumluluklarındandır. Yaşlı bireyde
vücut kompozisyonunun değişmesi, vücut sıvısının azalması, mide-bağırsak
motilitesinin azalması, bağırsak villuslarının atrofisi, mezenterik kan
akımının azalması ilaç emilimini, bilişsel değişimler düzenli ilaç kullanımını
etkilemektedir. Ayrıca, organizmanın ilaçları detoksifiye ve metabolize etme
yeteneğinin azalması yaşlılarda akılcı ilaç kullanımını gerektirmektedir.
Hemşire yaşlılarda sık kullanılan ilaçları, ilaç-ilaç etkileşimini, besin-ilaç
etkileşimini, hastalık-ilaç etkileşimini ve yaşlı bireyin ilaç alım sorunlarını
ve bunlara ilişkin değerlendirmeleri iyi bilmeli, yaşanan sorunların önlenmesi
için yaşlı birey ve ailesine eğitim, danışmanlık yapmalıdır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder